Aktiviti 2
Tajuk : Isipadu cecair.
Subtajuk : Mengukur dan membanding isipadu cecair.
Kemahiran : Membanding dua isipadu cecair dengan perbandingan langsung.
Hasil Pembelajaran: Pada akhir dan pembelajaran ini, murid akan dapat mengukur dan
membandingkan isipadu cecair tanpa menggunakan unit.
Bahan-bahan : Gayung, gelas, cawan, bikar, laptop, lcd, klip video.
membandingkan isipadu cecair tanpa menggunakan unit.
Bahan-bahan : Gayung, gelas, cawan, bikar, laptop, lcd, klip video.
Prosedur:
1. Guru membawa ke dalam kelas 1 bikar yang diisi separuh dan 1 gelas yang dipenuhi dengan air.
1. Guru membawa ke dalam kelas 1 bikar yang diisi separuh dan 1 gelas yang dipenuhi dengan air.
2. Guru bertanya kepada murid, yang mana satukah yang lebih banyak?
3. Guru menuang ke dalam bikar untuk mengukur perbandingan air.
4. Sebagai pengulangan guru menunjukkan klip video.
5. Guru menekankan konsep isipadu cecair berdasarkan aktiviti di klip video dan aktiviti
guru tadi.
6. Bahagikan kepada 5 kumpulan dan lantik seorang pencatat.
7. Setiap kumpulan perlulah menganggar terlebih dahulu sebelum mengukur.
8. Pencatat akan merekod hasil kerja dalam jadual :
Bekas | Gelas | Cawan |
Anggaran | ||
Sukatan |
9. Murid menulis hasil kerja dalam ayat di bawah :
Sebuah gayung boleh memenuhi ____ biji gelas.
Sebuah gayung boleh memenuhi ____ biji cawan.
_______ boleh memuatkan air yang lebih banyak berbanding ______ .
7. Murid berbincang untuk membezakan bekas yang mempunyai kapasiti/muatan yang
besar dan kecil.
8. Guru mengedarkan lembaran kerja untuk para pelajar sebagai aktiviti pengukuhan.
Bahan bantu mengajar.
2. Cawan
3. Gelas
4. Bikar
5. Laptop
5. Lcd
No comments:
Post a Comment