AKTIVITI PENGAJARAN MURID BIJAK
Aktiviti 1 :
Tajuk : Isipadu cecair.
Subtajuk : Mengukur dan membanding isipadu cecair.
Kemahiran : Membanding dua isipadu cecair dengan perbandingan langsung.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir dan pembelajaran ini, murid akan dapat mengukur dan
membandingkan isipadu cecair tanpa menggunakan unit.
Bahan-bahan : Empat buah baldi, empat biji jag, empat biji mangkuk, empat biji gelas,
Bahan-bahan : Empat buah baldi, empat biji jag, empat biji mangkuk, empat biji gelas,
laptop, lcd, permainan internet dan klip video.
Prosedur:
1. Guru memulakan pelajaran dengan menunjukkan klip video.
1. Guru memulakan pelajaran dengan menunjukkan klip video.
2. Guru menekankan konsep isipadu cecair berdasarkan aktiviti di klip video dan aktiviti guru tadi.
3. Guru membahagikan pelajar kepada empat kumpulan dan melantik pencatat dalam setiap kumpulan.
4. Guru memberi setiap kumpulan 1 baldi, 1 mangkuk, 1 jug dan 1 gelas.
5. Dalam masa 10 minit, mereka perlu menganggar terlebih dahulu jumlah mangkuk dan
gelas yang akan digunakan.
6. Kemudian, setiap kumpulan perlu menuang air dalam mangkuk ke dalam
baldi. Kemudian diikuti dengan air dalam gelas ke dalam jug hingga penuh.
7. Setiap kumpulan perlu mengisi soalan yang diberikan.
Bekas | Mangkuk | Gelas |
Anggaran | ||
Sukatan |
8. Guru dan murid berbincang mencari jawapan.
9. Guru menerangkan konsep isipadu.
10.Murid bermain permainan internet berkaitan isipadu cecair.
http://www.memory-improvement-tips.com/liquid-measure.htmlBahan bantu mengajar.
1. Baldi
3. Mangkuk.
4. Gelas
5. Laptop
6. Lcd
No comments:
Post a Comment