Tajuk : Isipadu cecair.
Subtajuk : Mengukur dan membanding isipadu cecair.
Kemahiran : Membanding dua isipadu cecair dengan perbandingan langsung.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir dan pembelajaran ini, murid akan dapat mengukur dan
membandingkan isipadu cecair tanpa menggunakan unit.
Bahan-bahan : Jag, mangkuk, gelas, laptop, lcd, klip video, lagu dan lembaran kerja.
Bahan-bahan : Jag, mangkuk, gelas, laptop, lcd, klip video, lagu dan lembaran kerja.
Prosedur:
1. Guru memulakan pelajaran dengan menunjukkan klip video.
1. Guru memulakan pelajaran dengan menunjukkan klip video.
2. Guru meminta seorang wakil murid datang ke hadapan.
3. Guru memenuang air ke dalam gelas dan mangkuk hingga penuh dan bertanya jumlah
kapasiti yang lebih banyak.
4. Guru menekankan konsep isipadu cecair berdasarkan aktiviti di klip video.
5. Guru memberikan 4 soalan dan murid menjawab dalam masa 6 minit.
6. Murid yang siap dahulu dan betul kesemuanya akan diberikan hadiah.
7. Guru dan murid berbincang jawapan. Murid yang salah perlu membuat pembetulan.
8. Guru menayangkan lagu air pasang pagi.
9. Murid menyanyi bersama-sama.
10. Guru menekankan sekali lagi konsep isipadu cecair.
Bahan bantu mengajar.
2. Mangkuk.
3. Gelas
5. Laptop
5. Lcd
Lembaran Kerja
No comments:
Post a Comment